Fitnes - všetko alebo nič? (časť prvá)

Autor: Lukáš Schweighofer | 29.3.2018 o 7:35 | Karma článku: 1,53 | Prečítané:  191x

Fitnes ako životný štýl sa za posledné roky rozrástol ako huby po daždi. Prečítaj si, aké formy cvičenia sú dnes najpopulárnejšie, inšpiruj sa a vyskúšaj niečo nové aj ty!

S príchodom nových technológií a objavov sa ľuďom otvára nekonečne veľa možností a výnimkou nie je ani fitnes. Dnes  už slovo "fitnes" neevokuje len monotónne dvíhanie činiek v posilňovni. Naopak, čoraz viac sa s týmto slovom spájajú či už rozmanité stravovacie návyky, diéty alebo rôzne pohybové aktivity od výmyslu sveta, o ktorých sa ľudom v minulom tisícročí ani nesnívalo. 

Kalistenika alebo cvičenie s vlastnou váhou, nazývané aj street workout, zahŕňa množstvo cvičení, na ktoré potrebuješ len jednu vec - vedieť pracovať s vlastnou váhou. Pri sledovaní profesionálov sa môže zdať, že je to celkom ľahké. Akonáhle si to však vyskúšaš, môžem ti garantovať, že gymnastika s vlastným telom je všetko, len nie jednoduchá. Okrem veľkej sily si vyžaduje pevný úchop, perfektnú rovnováhu a dobrú ohybnosť. Kalisteniku môžeš trénovať kdekoľvek, vrátane špeciálne na to určených streetworkoutových ihriskách (ktoré si môže náhodný okoloidúci spliesť s detskými preliezkami). Niektoré cviky vyžadujú mesiace až roky trénovania (human flag, kliky v stojke, zhyb na jednej ruke alebo drepy na jednej nohe). Na rozdiel od posilňovne, kde postupne zvyšuješ závažie, v kalistenike robíš pokrok zvyšovaním náročnosti cvikov (nazývané aj progressions). V poslednej dobe sa toto cvičenie teší zvýšenej obľube, keďže je možné ho vykonávať vonku aj doma, je zadarmo a nič k nemu nepotrebuješ (aj keď hrazda sa vždy zíde). 


Jóga - počul o nej už určite každý. Jóga sa rýchlo stala v podstate novým životným štýlom, ktorého cieľom je odbúranie stresu a posilnenie telesnej, duševnej a psychickej rovnováhy. Pomocou meditačných cvičení zlepšuje celkové zdravie s cieľom nadobudnutia úplnej harmónie a "očistenia" mysle. Z fitnes hľadiska jóga významne zlepšuje pružnosť svalov. V súčasnosti existuje niekoľko druhov jógy, takže si vybrať môžeš aj ty.


Dance workout - ako už názov napovedá, jeho cieľom je posilnenie a tvarovanie celého tela pomocou tanečných prvkov. Tanečné kreácie môžu byť rôzne: či už ide o Zumbu, Twerk, Salsation alebo iný mix tanca a cvičenia, pri všetkých sa môžeš uvoľniť, dať si do tela a pomocou riadneho kardio zhodiť pár kíl. Pri tanci totiž zapájaš hneď niekoľko svalových skupín naraz a pri rôznej intenzite zlepšuješ pohyblivosť vlastného tela. Okrem toho tancuješ v skupine a máš možnosť spoznať nových ľudí!


Posilňovňa - asi najznámejšia forma cvičenia je svalový tréning v posilňovni, ktorú si so slovom fitnes spája v dnešnej dobe každý. Samotný fenomén fitnes-centra prešiel za posledné roky významnou modernizáciou. Jej výsledkom sú popri "oldschoolových" fitkách aj supermoderné zariadenia, ktoré za prísľubom použitia najnovšej techniky lákajú cvičencov k efektívnejším výsledkom. Posilňovacie stroje sú navrnuté tak, aby sa v nich jedinec cítil čo najpohodlnejšie. Často sa dokonca zdá, že stroj urobí veľkú časť práce "za teba". Toto môže byť však aj výhodou pre začiatočníkov, ktorí napríklad nevládzu urobiť poriadny zhyb (pull up) - v tom prípade im na to určené zariadenie s nastaviteľnou protiváhou "pomáha" urobiť opakovanie smerom nahor. 


Vo všeobecnosti možno konštatovať, že s cvičebnými strojmi v posilňovni dokážeš nabrať svalový objem a silu, menej však pružnosť a schopnosť s touto silou pracovať napríklad v spojení s kalistenikou. Ako spomínam vyššie, pokrok v posilňovni dosahuješ postupným zvyšovaním záťaže pri jednotlivých cvikoch. Je preto na tebe, na čo sa chceš sústrediť a čo je pre teba dôležité. 

Naďalej však platí, že fitnes centrá sa tešia veľkej obľube u užívateľov, ktorí sú ochotní si za permanentku priplatiť a mať cvičebné stroje na všetky partie dostupné na jednom mieste. Navyše sú skoro všetky väčšie fitká vybavené aj náradím, o ktorom si prečítaš v ďalšom článku. Toto náčinie predstavuje novú alternatívu klasických činiek: kettlebell, fit lopta alebo závesný systém TRX. 


Na záver treba dodať, že bez ohľadu na to, ktorý spôsob cvičenia preferuješ, robíš vždy niečo významné pre svoje telo. Každému sa môže páčiť niečo iné, ale dôležité je začať, vytrvať a posúvať sa ďalej. Toto sa ti snažím priblížiť aj pomocou stránky FitVenture na Facebooku a Instagrame.

Už čoskoro sa môžeš tešiť na pokračovanie článku, v ktorom sa dočítaš o ďalších druhoch cvičenia. Predtým mi však prezraď: Ktoré formy cvičenia v blogu nie sú spomenuté a uvítal by si ich v ďalšom príspevku? Ktorá vyhovuje tebe najviac? Napíš ich do komentu!

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KULTÚRA

Whisky: Nerozumiem tomu, akým hlúpostiam dokážeme uveriť

Spevák Slobodnej Európy precestoval svet. Cez to hodnotí aj Slovensko.

DOMOV

Smer v utorok oznámi prezidentovi kandidáta na ministra vnútra

Kandidáta musí schváliť predsedníctvo.


Už ste čítali?